22.08.2013

Villdyret vårt - Simen...

Her i huset bor det en liten gutt som til tider gjør meg sprø!
Han roper og skriker istedet for å snakke og elsker å gjøre rampestreker. Han er glad i å leke, men han leker litt annerledes enn, jeg tørr å påstå, andre unger. Han er nemlig glad i slike ting barn ikke skal leke med. Alle barn er vel borti og pirker på ting i ny og ne, gjerne har de også et favorittskap eller en favorittskuff som de går inni/oppi hver dag til foreldrenes skrekk og gru. Men minsten.. Han skal bare leke med slike ting han ikke har lov til! Han liker å kaste ting i trappene. Ikke hva som helst heller, neida.. Han liker best å kaste ting som lager mest mulig lyd såklart - hva skal det ellers være morsomt for?!? Han finner ting i stuen (og ikke tro at han ikke får tak i akkuratt det han ønsker å få tak i) og kaster det, enkelt og greit, ned trappen. Han står ikke på øverste trappetrinn engang. Han klatrer, selvfølgelig, opp på gelenderet og henger utfor kanten før han kaster det ned. På denne måten kan han se om det knuser, eller om det bare "spretter" bort. Ellers liker han veldig godt å leke med kaffemaskinen vår. Og heller ikke nå må du tro at det bare er til å skru den av så er problemet løst. Neida.. Han klarer å sette kontakten i, skru på maskinen, legge kapselen i og trykker på knappen. Og der renner kokvarm kaffe ned på benken hvor han sitter.. Han er også veldig glad i å tegne på veggene, hoppe i de ny-bretta haugene med klær, slå vispene mot ovnsruten (er nok lyden av metall som treffer glass som er spennende), leke oppi vasken på kjøkkenet og favoritten: lage en hinderløype med tisseflekker rundt om på gulvet, før han henter meg og viser "mesterverket sitt" med stor iver.. Det er klart han også liker noen "normale" leker. Og sparkesykkelen er en slager. Det kjekkeste er når han sparker bånn gass ned bakkene og fyker så fort avgårde at jeg ikke klarer å ta han igjen, mens han suser nedover krysset i veien. Eller når han hopper fram bak bilene og roper "BØ" til de bilene som kjører forbi, eller når han spurter mot ukjente hunder (uansett størrelse), vifter med armene og roper "åfff, ååffff.." og hopper bokstavelig talt på dem.
Nei, med denne gutten får du aldri en kjedelig, eller rolig dag.. 
Hver kveld når vi legger han, leker han og romstrerer på rommet sitt. Og hver gang jeg hører et smell eller noe hardt og tungt som faller i gulvet får jeg hjertet i halsen. Og i dag var intet unntak. Jeg hørte at han romstrerte noe veldig, men siden han hørtes glad og fornøyd ut gikk jeg ikke inn. Før jeg hørte han begynte å sutre.. Fikk først ikke døren opp, fordi noe lå i veien - alle klærne. Og da jeg får opp døren, står han der, innerst inne i skapet sitt og sutrer fordi han syntes det var litt vanskelig å komme seg ned igjen.. Han hadde altså brukt kurvene til å klatre opp med og kom seg ikke ned igjen. DEN skal han ha - det står hvertfall ikke på kreativiteten!! ;)

- Anette -

4 kommentarer:

  1. Flaks for Simen at han e en liten sjarmør i tillegg til å være en rakkerunge ;)

    SvarSlett
  2. Hmmmm.......Plutselig var jeg 28 år tilbake i tiden. Jeg kunne høre den skjønne litna jentå mi småsutre på soverommet, men hvor var hun? Joda, det var bare til å løfte blikket, så fant jeg henne på øverste hylle i klesskapet. Som mor - som sønn? Yrke? Sirkusartist? Det skal ikke stå på mangel av øvelse! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei?? Serriøst?? YES! Det e alltid Ådne som får "æren" kver gang de små gjørr någe villt, men då kan det jo faktisk ver meg de har det fra då ;) hehe..

      Slett