07.03.2013

Mine beste tips til en litt mindre stressa hverdag..

Nå skal det være sagt, at disse tipsene er det som hjelper meg i min hverdag.
Jeg har to viltre gutter på 1 og 3 år som ikke sover gjennom hver natt, og i tillegg står de opp før fuglene en gang har vurdert å løfte på vingene (!!!). Ådne, min samboer, jobber innenfor oljen, og kan derfor være på jobb/borte fra oss i 2-3 uker i strekk. 
Når alt herjer på sitt verste og Ådne i tillegg er ute som jeg kaller det, da er dette det som får meg gjennom hverdagen/uken/helgene/nettene/morgenene;

1. Legg deg tidlig!
Tro meg. Søvn avgjør ALT! Mine gutter står opp mellom kl 05 og kl 06 (7 dager i uken!!). Jeg er derfor nødt til å legge meg tidlig. Ellers blir jeg bare sur og grinete. Målet mitt er å være i seng til kl 21 - 21.30 hver dag. Er jeg ikke trøtt, legger jeg meg likevel rundt denne tiden og leser heller et blad - da sovner jeg rimelig kjapt!
 2. Rydd alt om kvelden, ikke vent til morgenen.
Så lenge du har overskuddet vel og merke.. Når kvelden siger på, er det så lett og tenke: jeg gjør det heller i morgen. Men hvis du tar et skippertak med en gang ungene er lagt, har du likevel litt kveld til overs og du kommer til å bli veeeldig glad for det neste morgen. Stå opp til ryddig hus og ren kjøkkenbenk - ah.. de enkle gledene..
3. Dropp tv'en.
Når du er ferdig med å rydde - la tv'en være avslått. Står tv'en på, ender du opp med å kikke på den og klokka går og det er så mye annet du heller skulle brukt tiden på. Elller hva? :)
Lag deg heller en kopp te, sett deg i sofaen med et teppe og les et blad. Verdens beste medisin for stress!
4. Legg alle sine klær klar til neste morgen.
 Du vil ikke angre. Du sparer tid og hvis noen enda sover, slipper du gå rundt og liste deg. Pluss det er nok å gjøre om morgenen med frokost, matpakker, påkledning og så skal du jo stelle deg selv også.
5. Ikke vær så pliktoppfyllende.
Hvis du har en dårlig dag, en travel dag, har vondt i hodet ol. er det helt greit at du dropper middagen. Eller at ungene ikke er gull-rene når de legger seg. Er du virkelig trøtt og sliten, ja da legger du deg før du har ryddet eller lagt fram klær også. Søvn er det aller, aller beste <3
6. Tren!
Trening gir overskudd. Det er jeg et perfekt eksempel på. Jeg har jo nettop begynt å trene til faste tider og ganske så titt og ofte (4 ganger uken - minst). Og jeg har det såååå mye bedre med meg selv! Jeg er mer opplagt, føler meg bedre, går ikke rundt med dårlig samvittighet for at jeg ikke har trent, og spiser faktisk sunnere. Blir ikke så trøtt om kveldene heller, pluss jeg sover bedre om natten.
7. Planlegg ukens mathandel.
Handle inn 1 eller 2 ganger i uken istedet for hver dag. Da kan du også legge opp til raske og enkle middager de dagene du vet blir lange og travle dager. Ha alltid egg i kjøleskapet. Eggerøre og speilegg går superfort og er godt, sundt og mettende.
8. Si nei hvis du synes det blir for travelt.
Ingen vet hvordan det er å være akkuratt deg. Noen dager er du mer sliten/trøtt enn andre. Og da passer det gjerne ikke med de avtalene du hadde likevel. Ring og gi beskjed om at det blir for mye og du må trekke deg - de vil forstå! Bedre og heller stille sterkt, enn halvveis ;)

Håper noen av disse tipsene kan hjelpe også deg til å få en roligere hverdag med mindre stress!
 - Anette -


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar