11.03.2014

De små gledene i livet..

De lærer man å sette pris på etter at ungene er kommet til verden! 
Unger forandrer alt, på godt og vondt kan en nesten si. Men du lærer deg å verdsette alle de små tingene i livet, som var så ubetydelige før. De gledene du ikke visste du skulle sette pris på, nyte eller dra nytte av. For du vet jo ikke, før du har fått små.

Her er noen eksempler på ting hvertfall jeg tok for gitt:

Lesing: aldri før har jeg tenkt over at det å lese en bok eller et blad er så fantastisk beroligende. Før kom jeg gjerne hjem, hentet posten, og var det et nytt magasin i postkassen - da leste jeg det med en gang jeg kom hjem. Nå må jeg vente til ungene sover før jeg kan nyte en lesestund i fred og ro. Og når sant skal sies, er det ikke tid til å lese hver kveld heller. Det må prioriteres og settes av tid til.
Mat: tidligere spiste jeg mat når jeg var sulten. Det gjør jeg jo selvfølgelig fortsatt, men nå nyter jeg å spise maten min. Nå er jeg virkelig sulten! Og det er ikke lenger en selvfølge at du får spist i det hele tatt. Nå er det en sjeldenhet at det er ro rundt bordet og at du i det hele tatt får spist opp det du har på tallerkenen. 
Netter: ingen selvfølge at du får sove rundt, eller at du får sove i mer enn to timer sammenhengende. Jeg har vel vært oppe nesten hver eneste natt, både en-to-tre ganger, i over 4 år! Jeg skal love dere at de morgenene vi våkner, og ingen av oss har vært våkne i løpet av natta - de er verdsatte!
Morgenen: den starter klokken 06 - uansett om det er mandag eller søndag. Får vi sove til klokken 07 føler vi oss heldige. Sikkert litt på lik linje med dem som vinner i lotto? Før stod jeg opp når jeg våknet av meg selv på en lørdag og søndag. Allikevel klaget jeg når mandagen kom over at jeg var trøtt! 
Do: hør mine ord - vær så snill og nyt den tiden du får sitte på do i fred! Jeg kan ikke få sagt dette nok. Sett pris på at du sitter alene på do og at du får gjøre deg ferdig!
Klesvask: to-tre maskiner i uken er INGENTING!

Men.. når ungene kommer til verden, ja da går det plutselig opp et lys for deg om hva som virkelig er viktig her i livet. Du nedprioriterer deg selv så til de grader, for ditt største ønske er at ungene skal ha det bra. Og plutselig, en ettermiddag, på en tirdag, kjenner du at du blir varm om hjertet og føler at denne dagen, akkuratt denne dagen har vært perfekt! Det er ikke noe helt ekstraordinært som har skjedd, men det gikk plutselig opp for deg at du har det bra. Ungene er glade og fornøyde og du er uthvilt og mett. Du har hatt en fin dag på jobb, du har til og med fått trent før du hentet ungene i barnehagen. De er glade når du henter dem og de spiser masse til middag. Dere har faktisk en samtale rundt bordet om alt det kjekke som har skjedd i dag. En kompis av guttene kommer bort og de leker så godt - sammen - ute i hagen. Mens du tar oppvasken ser du på alt det morsomme de finner på der ute. De herjer og tøyser og ler. Kvelds og legging går fint og plutselig sitter du i sofaen og kjenner at dette var en god dag. Slike dager vokser ikke på trær. Slike dager husker du lenge. Du glemmer ikke en slik dag. Alle de små, men likevel så store gledene denne dagen har vist deg - de settes pris på.



- Anette -



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar