30.06.2013

Tips til barneselskap..

God kveld i luken!
Nok en flott bursdagsfeiring er over og jeg kjenner at det er godt å være ferdig med bursdager for en stund ;)
Totalt 4 bursdager på en helg, hvor Noah hadde 2 av dem - ikke verst synes nå jeg.
I dag var det familien som var med å feiret bursdagsbarnet. Stor stas for store og små.
I løpet av helgen har jeg samlet meg noen tips jeg har lyst å dele med dere, med tanke på barneselskap. Tips som kan hjelpe med å gjøre alt litt enklere, og det forrakter vi vel ikke ;) Disse tipsene passer gjerne ikke alle aldersgrupper, men for et 4-års selskap var det perfekt, og jeg kommer til å gjøre det samme i 2-års selskapet og sikkert de neste årene også..

Barneselskap
- Finn et lokale som du synes passer. Det spørs jo helt hvor mange som skal komme og hvor stor stue/plass en har hjemme fra før av, men det blir mye bråk og rot og rabalder av barneselskap. Så jeg synes et lokale er tipp topp! Nå var jeg så heldig at jeg fikk låne skolen jeg jobber på, men jeg vet at barnehagen låner ut sine lokaler i helgene til 300 kr inkl. vask! Da har de nok av boltreplass, det er nok av stoler og border, kopper/asjetter. Er det fint vær, kan dere være spontane og la dem leke ute. I en barnehage har de jo så flotte lekeutstyr rett utefor, i et inngjerdet område.
- Gjør det så enkelt, og gjerne også så billig, som mulig. Vi voksne har en tendens til å "overdrive" litt med det meste, mens de små faktisk ikke engang enser det. Noah hadde valgt seg ut Ninjago som tema. Derfor brukte jeg dette som en rød tråd (kake, popcornbeger og invitasjoner). Resten var kjøpt på salg og kostet så og si ingen ting. Ungene så ikke etter om servietten eller koppen eller asjetten hadde samme farge, tema ol. De så kaken, og det var den de husket.
- Ikke bruk masse penger på godteri. Jeg hadde kjøpt inn godteri til ungene, og selv om jeg ikke kjøpte allverdens, var det dyrt! Jeg var derimot så heldig at jeg "slapp" å gi dem godteriet, for de var så opptatt av alt det andre, at det hadde bare blitt smør på flesk. Neste gang kjøper jeg heller kanskje hver sin ispinne og lager litt ekstra leker. Dette setter de stor pris på og husker.
- Popcorn! Enkelt, billig, ikke klissete, lett å rydde opp og sunnere enn godteri..
- Leker: ansiktsmaling og dansing.

Bursdagsgave
Denne gang gjorde jeg det slik, at jeg "samlet inn" pengegaver fra familien og kjlpte en felles gave til Noah fra alle sammen. Dermed fikk han ikke mange smågaver, men en stor (og dyr). Han kommer altid til å huske at han fikk denne i 4-års dagen sin. Det er et kvalitetsleketøy som han kan ha i mange år. Et leketøy som inviterer til fantasti og felles lek med andre. Av familien fikk Noah en ridderborg med riddere, drager, troll og ridderhester. Alt i ett, kjempe lurt. Synes jeg..
Kommer til å gjøre det samme med Simen. Finne en ting som de alle kan spleise på. Om ikke en ting, så gjerne et tema - f.eks. sjørøver., Ninjago, Ridderborg, traktor, dukkehus, kjøkken... Eller hva med slalom/skipakker til dem som har bursdag rundt vintertider?
Av og til ønsker ungene seg spesifikke ting, og da er det klart at dette ikke er så lett å gjennomføre. Men jeg merker at mine barn bare får mer og mer leker. De har faktisk så mye leker, at alt blir ikke lekt med engang. Så en stor, fin og skikkelig (ikke plastikk) leke var midt i blinken denne gang :)

Et lite bildedryss fra bursdags-helgen..










- Anette -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar