31.10.2013

Halloween - Jey or ney??

Så var det altså Halloween. En tradisjon som er kommer fra det store utland - rettere sagt Amerika. En tradisjon som er kommet for å bli, og bare blir større og større, men som jeg ikke helt har klart å ta inn i hjertet. Flere som føler det slik?
I starten syntes jeg den var kjempe teit. Det var jo bare unger som kledde seg ut for å ringe på dørene og tigge snop. Ikke noe kos over det, tenkte jeg da. Men nå....
Hentet Noah i barnehagen i dag og der har de hatt Halloween fest. De som ønsket det kunne kle seg ut (ikke i skumle utkledningsdrakter), men laget også masker og hadde ansiktsmaling, så det var ikke nødvendig om det ikke "passet". De laget skrekkelig mat som bestod av gresskar (mandariner med en sellerirot på toppen), blodige fingrer (pølser med ketchup dip), skjellett (som de laget av grønnsaker og serverte med dip) og spøkelser (bananer med rosiner til øyne). Så kreativt! Ungene fikk være med å lage alt selv. De hadde også hatt en samling hvor den voksne hadde kledd seg ut som heks og fortalt "skumle eventyr". Ungene var vist helt ville :)
Det er ganske spennende med slike skumle ting. Det er jo ikke så mange ganger ellers i året de får kledd seg ut som monstere, spøkelser, hekser, zoombie, vampyrer etc. 
I dag har dørklokken ringt ganske titt og ofte, og jeg har åpnet for både supermann, kattepuser, prinsesser, marihøner, spøkelser, varulver.. De gikk rundt i gatene og lette etter lys som folk har satt utenfor dørene, som betyr: Velkommen. Vi er med på leken. Her får dere snop.
De tar en ting hver og takker (helt sant) for snopet, og ute i gata står foreldre og passer på, og de takker også. Så jeg synes egentlig det er en helt greit tradisjon som begynner å komme for fult. Jeg mener at det er jo litt hva man gjør det til selv. Du trenger jo ikke lage en halloween entre' med spindelvev, gresskar, blodige spor for at ungene skal synes det er gøy. De synes det er mer enn gøy nok å få kle seg ut og gå ute i gatene når det er mørkt. Få en sjokolade eller to for så å gå videre til neste dør.
Neste år skal jeg kle guttene ut som spøkelser eller vampyrer og sende dem fra dør til dør jeg også. Og når de sover - da skal jeg kose meg med alt snopet....


- Anette -

2 kommentarer:

  1. va jo knall gøy i går då! Glede meg allerede te neste år eg når det e vår (eehh..ungenes) tur! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha.. Enig! Eg vett allerede ka eg (eh.. guttene) ska kle seg ut som ;)
      Kanskje det e litt lettere å "godta" det når me har unger?
      Men forstår godt at de uten (ikkje alle då..) mislike det :)

      Slett