07.05.2014

To gode, enkle og sunne oppskrifter

Dagene går unna med litervis av vann i magen (klarte 1,5 liter både i går og i dag -johoo). Livstilen ellers har sakte men sikkert blitt litt sunnere også. Så jeg har funnet fram oppskriftheftene mine og laget både det ene og det andre. I går lagte jeg musli. Super enkelt å lage, tar liten tid, du får store mengder og det tåler å stå en stund, win win. I dag har vi laget grove vafler til kvelds. Noe som falt veldig i smak hos alle <3

Musli

Denne oppskriften fikk vi av Margit Vea da vi var på matlagingskurs i fjor, og det er den jeg bruker hver gang. De første gangene holdt jeg meg veldig til oppskriften, men nå bruker jeg bare det vi har liggende i skapet. Vi er også veldig glad i nøtter, så vi har droppet valset spelt og heller brukt enda mer nøtter. Dette spiser vi oppå gresk yoghurt og har akasiehonning på - nam!  :) 

250 g havregryn
50 g valset spelt
50 g solsikkekjerner
50 g sesamfrø
50 g mandler, hakket
50 g valnøtter, grovt hakket
50 g hasselnøtter, grovt hakket
2 klyper maldonsalt
1 dl eplemost (jeg bruker vann om jeg ikke har eplemost)
1 ss akasiehonning
1 ss smør

Rør sammen alt det tørre. Ha eplemost, smør og akasiehonning i en kjele og varm opp til alt er oppløst. Hell blandingen over alt det tørre og rør godt sammen.
Hell blandingen over på et bakepapirkledt stekebrett og fordel blandingen jevnt utover.Steker på 140 grader i ca. 40 - 50 minutter, til blandingen har en jevn brunfarge. Rør i blandingen ca. hvert 10-15 minutt for å få et jevnt stekeresultat. Holder seg godt i en måned.




Grove vafler

Guttene elsker vafler, men "vanlige" vafler er jo ikke akkuratt kveldsmat. Men på skolen har elevene fått en kokebok som heter foreldrenes mathjelp. Jeg fikk også et eksemplar, og det er jeg så glad for. Utrolig mange kjekke og praktiske tips og oppskrifter. 
Noah er blitt veldig glad i å skrive, og som den lærermoren jeg er, kjører jeg på og oppmuntrer uten å pushe. Jeg sa at vi kunne skrive en handleliste og at han kunne få handle og betale alt selv - og det er klart han ville! Med (masse) hjelp skrev han handlelisten og vi handlet. Jeg leste ordene og han fant varene. Da vi kom hjem målte vi opp, rørte sammen og stekte. Til vaflene hadde vi brunost, blåbær, banan i skiver og rørte bringebær <3

1,5 dl hvetemel
1,5 dl fin sammalt hvetemel
1 dl havregryn
0,5 ts salt
0,5 ts bakepulver
4 dl lettmelk
2 egg
2 ss smør

Ha alt det tørre i en bakebolle. Smelt smøret. Tilsett melk, egg og smeltet smør, og rør alt godt sammen. La svelle i 15 - 20 minutter. Vaffelrøren kan stå over natten i kjøleskapet om du vil steke vafler til frokost :) De kan også fryses om du får rester (noe jeg tviler på..).

Mens vafferøren sveller kan du lage rørte bringebær, som kun består av frosne bringebær og en ss sukrin - knall godt!!!


Håper noe så fristende ut!

- Anette -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar