28.07.2014

Husmorpoeng

Jepp! I dag har jeg fått 100 nye poeng i potten - jeg har laget ripsbærsaft :) 
Tenk det, saft - DA er du husmor da.. hehe.. Kjempe kjekt og ikke minst; godt. Vi har to busker i hagen som er helt fulle av ripsbær, og i fjord klarte vi ikke spise opp halvparten engang, til tross for at vi frøs mange, mange liter. Så i år ville jeg lage saft. Fant en oppskrift på nettet (de var jo egentlig like alle sammen) og begynte å plukke. Eldstemann hjalp også litt, minsten.. jah.. Han så på ;)

Jeg er absolutt ingen ekspert på safting, som nevnt var dette første gang, men det blir ikke siste. Vi har også en stor busk med solbær, og de spiser vi ikke i det hele tatt. Men jeg er veldig glad i solbærsaft, så det skal jeg prøve :) Har du lyst å prøve kan jeg forsikre deg om at du trenger slettes ikke være et geni for å få dette til :)


Ripsbærsaft


Skyll og legg i gryte. Såvidt vann opp til bærene.

 Dette ble 3,5 liter saft til slutt :)

Kok opp til alle bærene har sprukket, ca. 20 min,

Sil ut saften (jeg brukte en bomulls-klut).

Kok opp saften sammen med sukkeret. Jeg brukte 2 dl sukker pr. liter saft.

Voila! Hjemmelaget, knallgod ripsbærsaft :)


- Anette -

2 kommentarer:

  1. Nam - det såg kanon godt ut! Me komme snart å smake :P

    SvarSlett