21.02.2013

Barns medvirkning - Nuria Moe

I dag har jeg vært på kurs via guttenes barnehage, om Barns medvirkning. Dette er et prosjekt som barnehagen har på agendaen (blant så mange barnehager i Stavanger kommune) og vi, foreldrene, ble invitert til å få være med på dette kurset. Foredragsholderen het Nuria Moe. Ei voksen dame som er født og oppvokst i Spania, Barcelona. Hun fant kjærligheten i Norge og resten er historie :)
Hun har jobbet i barnehage siden 1977, med unntak av noen års utdannelse i blant annet drama og lesekunst.
Ei fantastisk flott, fengende, morsom og dyktig dame!!
Kurset varte i 2 timer, men jeg hadde lett vært der et par timer til. Det var virkelig spennende og inspirerende. Hun hadde MANGE eksempler fra egne erfaringer med egne barn og selvfølgelig fra hverdagen i barnehagen.
Barns medvirkning og medbestemmelse er to veldig forskjellige ting. Medbestemmelse vil si at barnet får et valg, og velger enten det ene eller det andre. F.eks: vil det ha grøt eller skive? Barnet har ikke hatt en medvirkning i dette spørsmålet. Det har fått to valg og velger det ene. 
Medvirkning går ut på å gjøre en bestemmelse som påvirker resten av gruppen eller de rundt deg. F.eks hvis barna har samlingsstund og synger en sang om solen. Så sier det ene barnet at borte ved vinduet skinner solen på gulvet. Så spennende, sier pedagogen, og gruppen går bort og setter seg der hvor solen skinner - ja, da har barnet hatt medvirkning. Hele gruppen ble påvirket og flyttet seg fra skygge til sol. 
Hun hadde mange morsomme eksempler som jeg tror alle foreldre kan kjenne seg godt igjen i :)
Kursene til Nuria passer ypperlig til barnehage, men også skolen. Fra 1,- til 3,-klasse. 
Jeg krysser fingrer og håper jeg får gått på flere kurs med henne. UTROLIG BRA!!!
Hun var også utrolig morsom, at jeg følte nesten jeg var på et stand up show til tider. Har fått trent magemusklene godt jah..
 - Anette -


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar