28.11.2013

Julekalender..

Denne gang det ikke guttene sin kalender jeg holder på med, men den vi skal bruke i 1. klasse på skolen. Rett og slett en aktivitetskalender. Hver dag trekkes en elev, og han/hun skal få snu et av de 24 opphengte hjertene (som de selv har laget). I tillegg får han/hun også ta bort et hjerte på aktivitetskalenderen som viser hva vi skal gjøre den dagen. Eksempler på aktiviteter vi har valgt er å lage julekort, pynte pepperkaker, lage en overraskelse til deres hemmelige venn, se en filmsnutt, leketime, røris (dans), juleverksted, lage kanelepler, lage julelenker og mer. Julen er en utrolig koselig tid på skolen synes jeg. Da tenner jeg lys hver morgen og leser en ny bok hver dag, snakker om gamle dager og tradisjoner de hadde da og ikke minst er det mye kunst og håndverk på agendaen - og det liker jo jeg ;) Mens jeg sitter her og klipper og limer, slår det meg rett i pannen at det bare er tre uker igjen til juleferie! Jeg har ikke akkuratt startet på julegaver enda, men stresser heller ikke noe særlig med det. Jeg vet hva alle skal få, så jeg får ta det når Ådne kommer hjem (den 13. desember).

De tre siste kveldene har jeg faktisk klippet og limt på kalendere. Og i går sovnet jeg (helt sant) i sofaen med saksen i hånden! I kveld skal jeg klare å bli ferdig, og dermed ha en rolig og avslappende helg når den tid kommer :)

Slik ser aktivitetskalenderen ut før hjertene er kommet på...

Og slik blir det seende ut med (noen) hjerter på..

Julehjertene som elevene har laget <3 FLOTTE! Disse henger på en egen vegg og er "hovedkalenderen".


- Anette -

2 kommentarer:

  1. Så utrolig koselig :) å eg som trodde heile julegreiene va blitt litt fy-fy på skolene pga folk som kunne føle seg støtt av det.
    Håpe det fortsatt e sånn når tilla begynne på skolen om någen år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt det kristne innholdet e gjerna blitt litt dempa ja. Og de gjørr nok ikkje så mye ut av det med de eldste klassene. Men høytlesning, kunst og håndverk, lek og sosialt passe rett inn i alle mål og planer for 1. klasse - JIPPI! :)

      Slett