02.02.2017

Eltefritt brød

God torsdag!

Her i huset hadde vi nystekt brød til frokost - også på en ukedag, tenke seg til. Som jeg har nevnt tidligere driver jeg med Tupperware. Et produkt jeg alltid har vært veldig glad i, og nå som jeg er hjemme i permisjon har jeg muligheten til å ha demoer og selge også - veldig kjekt. Uansett, vi blir jo anbefalt å prøve ut oppskrifter til produktene deres. Dumt å skryte på seg at du har laget noe når du egentlig aldri har prøvd det ut. Ei i teamet mitt delte nettopp oppskrift og fremgangsmåte på eltefri loff. Det så utrolig godt ut, og jeg måtte selvfølgelig prøve det jeg også. 

Resultatet: super sprø skorpe og veldig saftig inni



Da jeg leste oppskriften hun delte virket det jo utrolig enkelt. Og jeg klarte ikke dy meg. Valgte å blande inn litt grovt mel istedet for kun hvetemel: 500 g hvetemel, 150 g sammalt hvete og 100 g spelt mel. Ikke så alt for grovt, men grovere enn loff.

Oppskrift eltefri loff:

750 g hvetemel
1/4 ts tørrgjær
1 ts salt
1 ts sukker
6 dl vann



Jeg blandet først alt det tørre sammen, før jeg helte oppi 6 dl kaldt vann. Rørte godt med en sleiv, og deigen ble ganske klissete. Du skal med andre ord ikke elte den. Kun blande alt godt og la den heve oppi samme form som den skal stekes i. I mitt tilfelle ble alt laget oppi en Ultra Pro 3,5 liter. Etter å ha rørt alt godt sammen la jeg lokket på, satte det på kjøkkenbenken og lot det stå til i morges - 19 timer senere. Eivind er såpass tidlig om morgenen, at jeg skrudde på ovnen med en gang han våknet, satte brødet inn - med lokk på, og stekte det i 40 minutter på 250 grader. Deretter tok jeg av lokket og skrudde ovnen ned til 200 grader og lot det stå i enda 15 minutter. Det ble perfekt om jeg må få si det selv. Klokka 07.05 var brødet ferdig stekt og de to eldste ble vekket til en deilig duft av nystekt brød. Smøret smeltet på skiven, og skorpen knaste - det var bare såååå godt! Prøv! :)



Ellers må jeg jo få si: om du former deigen til en ball oppi UltraProen før den settes til heving vil du få et rundt brød. Jeg presset hele deigen flat, derfor fikk jeg flat skorpe og firkantet brød :)



- Anette -


2 kommentarer:

  1. Me komme merr enn gjerne te frokost i helgen hvis du servere nystekt brød med hjemmelaga rekesalat og prinsessekaka te dessert?? ;) ;) ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha.. Ja, blir dokkor med på hyttå og då? ;) Me reise nemlig der. Men ja - dokoor ska få smake neste gang eg lage :)

      Slett