27.12.2014

Alternativer framfor egne valg?

Jeg vet ikke hva som skjer for tiden, men vi har nok en gang hatt "en slik dag". En slik dag hvor guttene er sure, misfornøyde, sutrete, kranglete, sytete, negative og gidder ingen ting. På slike dager pleier jeg å overbevise meg selv om at det er bare jeg som er sur, og at det smitter over på guttene. Men vet du hva?! Jækla bortskjemte gutter! Hekkan altså! Jeg har prøvd mitt beste, mitt aller, aller beste på å være glad, positiv, foreslå kjekke ting og gøyale aktiviteter, men ikke søren om de vil. De vil faktisk ingen ting. Derfor endte vi opp på kino. Yes, det er nemlig slik det henger sammen. De dagene guttene gjør seg vanskelige, da finner jeg på ekstra kjekke ting, i håp om at humør og sutring skal gå over. Og jeg blir like skuffet hver gang - hvorfor virker det ikke? Hvorfor blir de ikke glade og fornøyde? Og svaret er vel egentlig ganske enkelt: vi har alle dårlige dager. Både store og små. Det tar bare så enormt på når de dårlige dagene er her. 



Et lite knippe fra dagen:

Skal vi bake boller? - Nei!
Skal vi gå på lekeplassen? - Nei!
Hva skal vi ha til middag? - Vi vil ikke ha mat!
Nå skal vi gå ut. - ALDRI!
Noen som er tørste? - Vi vil ha snop!
Hvem vil ha frukt? - Vi vil ha is!
Skal vi ta bussen til byn? - Gidder ikke...
Hvem vil gå på kino? - JEG! Jeg vil se madagaskar pingvinene. Jeg vil se Tingeling. NEI! JO! NEI! JO!
Bussen går om en liten time. Hvem vil bli med å bygge hytte imens? - Ikke jeg. Ikke jeg heller.
Perle, tegne, male, leke med kitt? - Aldri!



Av og til har jeg lyst å bare skrike. Eller kanskje bare slå dem litt i bakhodet (håper dere skjønner at dette bare er med snakket!). Hive dem ut og låse døren (dette kan jeg mene). Meeeeeen.. istedet så står jeg i skriking, hyling, slossing, krangling og syting. Finner på kjekke ting og ser sakte men sikkert at dagen går mens jeg teller timer, minutter og sekunder til leggetid. 



Nåja.. Jeg gir ikke opp (hadde jo vært forferdelig trist om jeg hadde gjort nettopp det), men jeg må vel heller finne løsninger til dette "problemet". Jeg må hvertfall slutte å spørre dem om hva de har lyst å gjøre. Herregud.. Når skal jeg lære?! Jeg må gi dem alternativer. "Vil dere ha skive med skinkeost eller syltetøy til frokost - istedet for: hva vil dere ha til frokost". Eller enda bedre: "Vil dere bade i badekaret eller vaske rommet?". Kanskje dette kan hjelpe? Tips tas imot med STOR iver om dere har noe lurt på lur :-)


- Anette -



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar