22.09.2014

Tips til bryllupsplanlegging, del 2

Mitt aller, aller beste tips, er igjen: snakk med noen som nettop har giftet seg. Noen dere kjenner, familie, venner, kollegaer.. La dem gi dere tips. Kjenner dere ikke noen som nettop har giftet seg, kjenner dere sikkert noen som har giftet seg i løpet av de siste 5 årene? De har vært gjennom det samme som du/dere skal gjennom og de vet hva som tok mest tid, ting de angret på, har sikkert mange kontakter du kan ringe til, vet hvor du får tak i alt og kan hjelpe deg med all slags småting som du ikke viste du trengte.

Skriv en kjøreplan
Selv har vi et vennepar, Tokki og Synnøve, som giftet seg for to år siden. De har gitt oss utrolig mange, gode tips! Og søskenbarnet mitt Silje, tipset meg om å lage en kjøreplan. Skrive ned en detaljert plan for dagen med klokkeslett, hvor, hvem som skal gjøre hva o.l. ALT skal stå i denne planen. Jeg begynte å skrive min(e) etter at jeg hadde vært hos Silje og det er det lureste jeg har gjort oppi all planleggingen. Jeg har skrevet en kjøreplan til servitørene våre, en til foreldre, en til Ådne og en som alle de "involverte" på selve dagen skal få. Det høres gjerne litt "to-much" ut, men det er en enorm hjelp for at jeg skal kunne slappe av og ikke tenke på noe på selve dagen utenom å smile og kose meg :) Og det er utrolig hvor mye detaljer du blir obs på når du skriver en kjøreplan. Og med barn som skal være med i vielsen, ha finklær på, bli fraktet fram og tilbake for å ta bilder, pass/overnatting - det er et kaos å få alt til å stemme!! Nei, lag en kjøreplan!

Internett
Bruk internett for det det er verdt! Du kan spare enormt mye penger på å handle litt fra utlandet eller brukt her i landet. Ta meg for eksempel. Brudeslør her i Stavanger - 2500 kr. Brudeslør fra Finn.no - 150 kroner. 2350 kroner spart! Jeg har flere app'er på mobilen som jeg har brukt en del til detalje-handel: Etsy og Ebay. Her kan du finne billige varer og ikke minst varer som ikke alle andre har.

Og for ikke å glemme de fantastiske inspirasjons-app'ene; Pinterest og Instagram. #wedding #bryllup #weddingdecoration gir deg mange, mange flotte bilder på Instagram. Og på Pinterest.. Jøsses, jeg kan sitte med mobilen i hånden flere timer i strekk. Det er så vannvittig mye inspirasjon å finne der at det er helt sprøtt! Skal du gifte deg MÅ du få deg Pinterest, så enkelt er det bare. Under er noen fine bilder jeg fant på Etsy og Pinterest nå nettop bare for å vise dere noen eksempler;

Magasiner
Kjøp deg et bryllupsmagasin. Der står det ofte mange gode tips med tanke på blomster, menyer, vin, dekking av border, kjoler, oppsett.. You name it! Jeg har kjøpt en del magasiner, men det er kun ett blad jeg er fornøyd med, og det er Ditt Bryllup (se bilde under). Her stod det så utrolig mye kjekt! Taler, transport, bryllupsreise, bordplassering o.l. Jeg tror kanskje dette bladet kommer ut 2 eller 3 ganger i året? Jeg kjøpte dette for noen måneder siden og har brukt det masse. Til og med toastmasteren vår har brukt det :)



Håper det var noe her som kunne være til hjelp.. Neste gang prøver jeg meg på innbydelser, bordkort, bordkart o.l. :)

- Anette -

2 kommentarer:

  1. Keep it coming ;-) Kjøreplan var smart. Det må jeg huske!
    Ditt Bryllup kommer faktisk bare ut en gang i året. Eller, det kommer ut flere ganger, men samme utgave. Jeg har også brukt det masse :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja der ser du :) Det er hvertfall helt supert! MYE inspirasjon og gode tips :)

      Slett