24.09.2014

Bryllupsinnbydelser

Javel, her kommer mine beste tips til bryllupsinnbydelsene. Og jeg har gjort mange feil, så lær av mine feil!

Nr. 1. Skriv heller for mye informasjon, enn for lite på innbydelsen. 
Jeg var fast bestemt på at jeg ville ha et enkelt, kvadratisk kort med kun et bilde av Ådne og meg på framsiden. Jeg ville heller ikke at det skulle være så veldig stort. Sikkert derfor jeg gjorde tabben: Jeg skrev alt for lite informasjon. Jeg tenkte nok der og da at det ikke var plass til mer, men herligheten, det hadde ikke vært et problem i det hele tatt - ser jeg nå. Og hva skjer da?? Jo, da lurer jo alle - på det samme. Og jeg får meldinger og telefoner og mailer. Og det er jo ikke dumt i seg selv, men jeg synes det er dumt at innbydelsen vår var så lite informativ.

Nr. 2. Få på adressen til festlokalet (navnet på lokalet holder ikke). Jeg var så dum at jeg bare skrev Sunde gård. Det var det navnet jeg søkte på for å finne adresse og telefonnummer når vi ville booke, dermed tenkte jeg at alle viste hvor Sunde gård var. Men jeg burde skrevet på adressen.Klask i pannen til meg hvertfall..

Nr. 3. Dresskode. Sett dere litt inn i de forskjellige dresskodene og søk dem opp på nettett. Det finnes nemlig ganske mange. Vi valgte å skrive mørk dress, som betyr at du kan kle deg i mindre formelle klær, og her kan kvinnen velge mellom både lang og kort aftenkjole, men også pene lange bukser og vakre bluser. Man skal selvfølgelig kle seg pent i tøyet, men vi ville ha det minst mulig "stivt".

Nr. 4. Allergier. FÅ PÅ DETTE! Vi tenkte at de som hadde allergier ga beskjed om dette selv, men det er det slettes ikke alle som gjør. Var faktisk i bryllup for to helger siden, og da fikk vi rekecocktail til forrett. Han jeg satt ved siden av sa til servitørene at han ikke kunne spise reker, fordi han ikke tålte det. Servitøren spurte om han hadde gitt beskjed om dette, og da svarte han; "Nei, ingen har spurt meg". Jeg kjente at jeg ble ganske kokt. Selvfølgelig gir du jo beskjed om det er noe du ikke tåler. Herligheten. Tror folk at brudeparet skal vite hver minste ting om hva den enkelte tåler og ikke tåler? Nei, få det på invitasjonen, så er du helt sikker og slipper slike ubehagelige hendelser. Det ordnet seg i bryllupet altså, han fikk ny tallerken uten reker :) Vi har måtte forandre litt på menyen hele to ganger fordi vi har fått vite i etterkant at noen ikke spiser noe som har stått på menyen eller er allergisk. Heldigvis har vi fått vite det så tidlig. Nå krysser jeg bare fingre for at det ikke kommer opp et lignende tilfelle i vårt bryllup.

Nr. 5. Ønskeliste. Jeg synes sånt er så flaut! Skrive det i en invitasjon hva vi ønsker oss, som om vi forventer noe. Så jeg droppet det (jeg vet, jeg vet.. Hvor var jeg egentlig den dagen jeg skrev innbydelsen??) Jeg tenkte at vi gir jo bare beskjed - til alle de 80 gjestene! :-0 Jaja, vi har faktisk forandret på ønskelisten også, så kanskje like greit. Skulle jeg skrevet invitasjonen igjen, hadde jeg uten tvil satt på dette! :)

Nr. 6.Få på svarfrist, og purr om de glemmer å svare. Dette er for at du skal få en noenlunde oversikt over hvor mange som kommer. Vi har fått flere avlysninger denne uken, og har dermed måtte forandre på de fleste bordene. Flaks at jeg ikke hadde gjort ferdig bordkaret!!! Ellers må du regne med at ting oppstår og at noen gjerne ikke kan komme, så vent så lenge du klarer med å lage bordkaret. Jeg gjør vårt ferdig i helgen :)

Nr. 7. Klokkeslett. Her var vi veldig i tvil. Vielsen vår er kl. 13 (de to andre samme dag var allerede booket), og da blir det noen timer mellom vielse og fest. Skulle vi invitere dem rett bort til lokalet, hjem til noen? Vi endte opp med at den "voksne" familien og de "unge" i familien (kan jeg kalle dem det?) møtes etter vielsen. De andre vennene våre er så kreative at de finner sikkert en plass de kan møtes på. Slik har hvertfall vi gjort det i de bryllupene vi har vært i. Festen vår begynner klokken 17 i lokalet, og dette synes vi var perfekt. Ikke for sent, og heller ikke for tidlig.

Selv om vi har vært sammen i ti år, har vi ikke allverdens bilder - av oss to sammen - smilende. Så dette bildet ble vårt utgangspunkt til innbydelsen;


Jeg bestilte innbydelsene mine hos kortshop, og da legger man bare ved bilde, skriver ved tekst og tryker send. Deretter er det de som regigerer innbydelsen. Det tok noen dager før jeg fikk mail tilbake med et forslag. Og jeg likte det jeg så :) Vi ville ha innbydelsen i gråtoner. Det viser dårlig på bildet under, men det har altså en fin look over seg <3 På baksiden står selve informasjonen med den store overskriften: 

Endelig blir det bryllup!


- Anette -







2 kommentarer:

  1. Syns invitasjonen deres ble veldig fin :) Sneik litt på den hos naboen din ;)

    Her kunne jeg faktisk kommet med mange tips til deg, men litt sent nå. Det kan ofte bli litt for mye info i en liten invitasjon, så vi skal lage (jeg lager, hehe) en nettside der vi legger ut all info om dagen. Da er det ikke så farlig om vi har glemt noe i invitasjonen. Ett par venner av oss gjorde dette så den ideen stjal jeg rimelig kjapt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes kjempe lurt ut!

      Dere kommer sikkert til å oppdage likevel, at det er flere som ikke går inn på nettsiden. Av en eller annen grunn trenger de fleste det på svart hvitt hengende forann seg. Men det var en super lur ide. :)

      Slett