17.09.2014

Tips til bryllupsplanlegging, del 1

Hvor skal jeg begynne? Vel, for ca. 9 mnd siden fridde Ådne til meg, på selveste julaften. Og ikke mange ukene senere var dato satt. Lokale og kirke var booket, og jeg følte at alt gikk på skinner. Hvis de store tingene gikk greit, skulle vel de små tingene gå like lett? Tenkte jeg.. Vel, kall det kanskje dårlig planlegging eller dårlig innsikt når det gjelder tid og tidsbruk. Jeg har hvertfall bommet litt når det gjelder planleggingsbiten. Men.. nå er det aller meste under kontroll, så det har jo ordnet seg til slutt :)

Under har jeg skrevet opp noen velmente tips til andre som er i planleggingsfasen. Hvem vet, kanskje noen kan få litt hjelp ut av det?

1. Snakk med noen som har giftet seg.
Det er det første og beste tipset. Ingen vet bedre hva som bør tenkes på, hva som kan forårsake stress/problemer, fortelle deg hva de angrer på, hva som gikk helt supert o.l. enn de som har vært gjennom det selv :) Selv pratet vi mye med Tokki og Synnøve, et nært vennepar. De kom med mange gode tips. Både på hvordan vi kunne legge opp dagen og hvem vi kunne kontakte om vi trengte noe som hadde med bryllupet å gjøre. Vi spurte dem faktsik om hva de angret på. Og da sa de at de angret på at de ikke hadde dratt på bryllupsreise rett etter bryllupet. Mens de fremdeles svevde på en sky. Så det er noe vi har sørget for for vår del ;)

2. Kirke
Book kirke med en gang dere vet dato. Eller ring til kirken for å hre om det i det hele tatt er ledig den måneden dere helst ønsker å gifte dere. Vi ringte inn og booket kirken i januar, og da var det allerede noen som hadde booket samme dag vi ville ha. Heldigvis kan de vie to par samme dag.

3. Lokalet
Finn ut om du ønsker å komme til dekket bord, eller om du ønsker å gjøre mest mulig selv. Vi hadde et sterkt ønske om å få stå for drikken selv, og det kan du ikke gjøre i alle lokaler. Vi hadde hamstret inn en del på forhånd fra taxfree og fikk alle som var ute og reiste til å kjøpe for oss.
Vårt lokale kan ha 100 personer og vi står for mat og drikke selv. Dette syntes vi var en god løsning, i og med at vi blir en del gjester. Lokalet ble booket allerede i februar - vær tidlig ute!

4. Budgett
Bestem dere for et ca budgett. Det kommer nok (mest sannsynlig) til å bli dyrer enn dere tror, men jeg tror det er viktig å tenke litt gjennom det på forhånd. Tenker dere 50 000 eller 200 000? Budgettet styrer alt. 

5. Kjole
Kjøp gjerne på nett. Da sparer du glatt flere tusenlapper (helt sant!). Finner du en kjole du liker her i Norge, for eksempel brukt på finn.no, er det ingen problem å sy den inn. Jeg fikk vite da min kjole ble sydd inn, at de kan sy den inn så mye som 2 størrelser. Så om du finner drømmekjolen, men en størrelse for stor - fortvil ikke. Finner du en kjole til 10 000 på brudesalongen må du regne med 2-3000 kroner ekstra (underkjole, inn-/utsying). 

6. Netthandel
Er du ute i god tid, kan du handle ganske mye på nettet for en billig penge. Jeg har kjøpt både klær til guttene, brudepikekjole til Tilla, pynt, dekorasjon og slør på nettet. Slør kan koste så mye som 3000 kroner!! (jeg vet - det er helt sprøtt). Jeg er heldigvis litt gjerrig av meg, så det var aldri snakk om at jeg skulle betale tusenlapper for mitt slør. Jeg kjøpte det første mitt på Ebay for 65 kroner. Men katten bet hull i det. Slør nummer to kjøpte jeg fra ei i Telemark til 150 kroner - kjempe fint!

Til dere som skal gifte dere; dere viste gjerne alt dette fra før? Men jeg har flere gode tips. Blant annet hvordan du kan spare en del penger ;)


- Anette -


2 kommentarer:

  1. Nydelig bilde av dere :-)

    Alle tips tas i mot med åpne armer! Vi skal jo ha samme lokalet som dere, og er veldig glad for at vi kan ordne mat og drikke selv.
    Jeg er litt nysgjerrig på invitasjonene deres ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! :-)
      Det e Eirik Halvorsen som e fotografen vår. Veldig flink bryllupsfotograf.

      Invitasjonen ja. Den e ikkje sånn "woow". Enkel og klassisk :) men ja, du ska få se an i et seinere innlegg ;)

      Gled deg - lokalet e fantastisk!

      Slett