17.01.2017

Vi går for pallplass

Ikke for å skryte, men mannen min skal delta i EM - hvor kult er ikke det!?!

Ådne reiste til Portugal i morges og kommer ikke tilbake før mandags kveld. Dette blir en nervepirrende uke, spesielt torsdagen! Ådne er nemlig reist til Lisboa for å være med i pokkers EM - European Jui-Jitsu IBJJF championship. Den grenen Ådne skal være med i er på torsdag, og første kampen er kl. 11.20. Det var veldig mange påmeldt i hans klasse, så det er mulig det blir opp til 6 kamper på 3 timer! Ganske intenst.. Det er vinn eller forsvinn, så antall kamper kommer selvfølgelig an på hvordan han klarer seg, men vi håper, tror og krysser fingrer for pallplass!

Kort (og sikkert veldig dårlig) forklart: Han trener altså MMA, som står for mixed martial art og er en fullkontakt-kampsport. Det er en type bryting hvor det gjelder å få motstanderen ned i bakken. En kamp varer i 6 minutter, men er det en av dem som gir seg (submitter) så vinner den andre - uansett tid. Er det ingen som har gitt seg innen 6 min går det på poeng.



Ådne har stått på som aldri før de siste 4 månedene. Han har trent en til to ganger hver eneste dag og holdt en nøye diett. Faktisk har han gått ned så mye som 9 kilo (!!!!!) disse månedene for å kunne være med i vektklassen sin. I tillegg til å trene mellom 3-6 timer hver dag, har han jobbet som normalt og vært en pappa for guttene og en mann for meg. Det har kostet ham blod, svette og tårer - bokstavelig talt.

Ingen ting av dette har kommet gratis, men han har gjort seg fortjent til det gjennom flere år med trening som han har fått så gode resultater fra. Han ble spurt om han ville bli med, og var så glad at han svarte ja før han engang hadde nevnt det for meg. Jeg må helt ærlig si at det ble ikke helt godt mottatt i starten. Først og fremst fordi jeg er redd det skal skje ham noe, men også fordi jeg visste det kom til å kreve mye fra Ådne. Det kom til å kreve mye fravær. Det kom til å kreve mye av meg.

Hver formiddag har han trent fra klokken 9.30 til 12, og hver kveld fra klokken 17.30 til 20/21. Mellom øktene har han spist litt, gjort ærender (som kreves av en arbeidsmann og familiefar), hjulpet til med å få logistikken til å gå opp i heimen og vasket på klær. Jeg tror, med hånden på hjertet, det har gått to til tre maskiner her i huset hver eneste dag siden han begynte opptreningen i oktober. Han har suttet rundt bordet med oss når vi har spist, men det er ikke alltid han har spist med oss. Han har vært nedi 1000 kalorier til dagen på det verste, mens han fortsatte å trene like mye. Han har vært trøtt, sliten, hatt vondt i ledd og muskler, sovet for lite (mye på grunn av at Eivind styrer om nettene), hoppet over restitusjon, spist minimalt av mat, kjølt ned blåveiser og korsbånd skader, men jaggu har han fortsatt!

Jeg er så utrolig stolt over ham at jeg har ikke ord nok til å forklare det. Jeg må helt ærlig innrømme at jeg har vært ildrene sint på hele "greia"også, og det har til tider kostet meg mye å "la ham" drive på med dette ekstreme treningsregimet sitt. Men da han var på sitt trøtteste og ymtet frampå at han hadde vurdert å gi opp, sa jeg klart og tydelig at dette må du gjennomføre! Da hadde det snudd for meg og jeg innså hvor utrolig sterkt han ønsket dette. Nå har du stått på som aldri før. Du skal gi jernet, og du skal vinne dette. Jeg VET at du kan. Jeg har troen på deg. Dette klarer du. Alt dette skal ikke være forgjeves. Er det noen som klarer det, er det deg Ådne.



På torsdag skal han altså i ilden. Og som nevnt er første kamp kl. 11.20. Jeg skal sitte klar foran tv og følge med. Jeg kommer til å være nervøs, spent, redd og stolt på en og samme tid. Jeg gru-gleder meg. Endelig skal du få vist alle hvor god du er, for du er virkelig god Ådne! Du har virkelig klart det. Du har vist meg at dette er noe du virkelig brenner for. Jeg har til og meg hørt av andre hvor god du er. Det er flere enn du tror Ådne som følger med på deg, som skal heie på deg. Vi er en hel gjeng. En hel gjeng som er så stolte at vi holder på å sprekke. En hel gjeng som synes du fortjener dette etter all den jobbingen.

Uansett hvordan det går med deg Ådne, så har du vunnet. Du har vært skeptisk selv til dette og vært redd du ikke skulle klare det. Og etter å ha sett deltakerlisten ble du enda mer skeptisk. Tre svært anerkjente og profilerte kjempere skal være med - tenk hvis du møter en av dem? Om du gjør - få dem i bakken, få et skikkelig grep på dem og få dem til å submitte. Vi går for pallplass Ådne. Vi går for gull!

- Anette -

2 kommentarer:

  1. Vett du eller Ådne om det går an å se kampene på nettet? Eg må jo ver på jobb, men har sååå lyst å se!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Om det lar seg gjør å streame FloSport så går det nok :) Ellers syns eg det e svært lite info å finne generelt om heile Europa mesterskapet :/ Eg komme nok te å oppdatere deg på snap altså ;) heia heia!

      Slett