18.04.2017

Eltefritt brød

God tirsdag alle, og FOR en dag! Skyfritt og stor sol. Det blir ikke bedre enn det :) Det har vært veldig kjekt med påskeferie, men så er det jo greit når hverdagen starter igjen også ;) Vi har vært på hytta hele påsken og har hatt besøk av mamma, Kristoffer, Caroline, Theo, Katrine, Eirik, Tilla og Natalie. Så på det meste var vi faktisk 12 stk samtidig. Masse god mat, både sol og regn om hverandre og koselige kvelder på oss voksne når de små ble lagt :) 2 fulle sider ble skrevet i hytteboka, og bilder som skal dekorere disse sidene er på vei ut av printeren "as we speak".

Men litt sånn utenom.. Jeg baker jo på disse her eltefrie brødene mine, og i dag bakte jeg nok et brød. Ny oppskrift og litt annerledes fremgangsmåte, men ellers likt. Oppskriften fant jeg her. 

Jeg bruker ikke jerngryter, men Tupperware sine Ultra Pro former. De er laget av plastikk som tåler både høy varme, micro og frys. Jeg har jerngryter også, men synes faktisk disse formene er hakket enklere å bake brød i. Du kan sette dem inn i ferdig varm ovn (jerngryten må settes inn i kald ovn og må varmes gradvis opp før den er klar). De veier jo nesten ingen ting, brødet henger ikke fast og jeg skyller dem bare med kaldt vann når jeg har vendt ut brødet og vips - der var den ren. Praktisk!

Har prøvd å lage en god forklaring på fremgangsmåten jeg brukte i dag. Selv synes jeg ideen om å etterheve deigen på bakepapir var lur, for det gjorde det enklere å få deigen over i formen. Hadde litt for lite mel under så den klistret seg fast (uten at brødet ble ødelagt av den grunn), men da måtte jeg kaste bakepapiret etterpå på grunn av all deigen. Litt unødvendig søppel kanskje. Må finne en lurere måte tror jeg..

1. Bland alle de tørre ingrediensene i en stor rørebolle. Hell i vannet og rør godt. Deigen skal være klissete. Sett lokk på (eller folie om du ikke har lokk) og la heve i 12-18 timer i romtemperatur.


2. Finn frem et bakepapir og strø godt med mel på det - bruk mye mel! Hell deigen oppå alt melet og bruk en slikkepott til å brette kantene inn mot midten. Når du har brettet kanten inn mot midten presser du den litt ned så den henger der, vrir på bakepapiret og gjør det samme til du har tatt et par runder. Bruk hendene og snu deigen. Da vil den se slik ut:


3. Legg bakebollen over igjen og la den etterheve slik i ca. 2 timer.


4. Sett ovnen på 250 grader. Når ovnen er varm setter du inn formen m/lokk og lar den stå i ca. 10-15 minutter. Ta den ut igjen og legg deigen forsiktig over fra bakepapiret. Sett lokket på, inn i ovnen og la den stå i 30 minutter. Deretter tar du av lokket og skrur ovnen ned til 200 grader. La stå i nye 15 minutter. Trenger ikke smøre formen først.


5. Ta brødet ut av ovnen og avkjøl på rist.



Dette er et veldig enkelt brød å lage. Du trenger ikke være kokk eller bakermester. Denne gang ble brødet laget i en stor form på 5,7 liter. Normalt bruker jeg den som er 3,5 liter. Men det var gøy å forandre litt på det :)

Gi meg gjerne en tilbakemelding om du prøver deg. 

- Anette -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar