22.10.2016

Du er blitt så stor

Jeg sjekker alltid til deg før jeg legger meg. Må bare forsikre meg om at du har dyne på og at du faktisk ligger i sengen. Når jeg ser på deg, blir jeg like overrasket hver kveld. Du er blitt så stor. 

Jeg husker dagen du kom til verden, som om den var i går. Jeg husker ALT. Ventetiden, fødselen, alles uttrykk første gang de møtte deg, følelsen av å ha blitt mamma, barseltiden, den nye tilværelsen, første gang du rullet rundt, krøp, satte deg opp selv på gulvet og gikk. Jeg husker det som om det var i går. Du er blitt så stor. 

Da du begynte i barnehagen var du klar som et egg. Mer klar enn pappa og meg, men vi gledet oss veldig på dine vegne. Du trengte nye utfordringer og sosiale tilskudd i hverdagen. Du smilte alltid da vi gikk fra deg og du smilte alltid da vi hentet deg. Du hadde lyseblå parkdress og marineblå lue. Skoene var fra ecco og de hadde borrelås. Du er blitt så stor. 

Du var ikke mer enn 2 år da du ble storebror, og vi hadde forberedt oss godt. Lest oss opp på hva man burde og ikke burde gjøre for å unngå søskensjalusi. Det var ikke nødvendig - du ble aldri sjalu. Jeg satt på barselhotellet og ventet på deg og pappa - jeg var så spent. Hva ville du si? Hva ville du gjøre? Pappa åpnet døren og du kom springende inn i armene mine og ga meg en klem. I sidesynet så du lillebror på sengen. Du klatret rett oppi den og krøp bort til lillebror og ga han en klem. Mange klemmer. Du strøk ham på hodet og du luktet på ham. Du ville holde ham. Du var så veldig stolt. Du er blitt så stor. 

Rollen din her i huset er tydelig - du er en storebror. Du passer på brødrene dine. Du bryr deg oppriktig om de har det bra. Du er ikke redd for å "ta igjen" eller gi beskjed om at nok er nok. Faktisk har du bare blitt mer bestemt det siste året. Lillebror merker det. Han ser opp til deg og vil helst være med deg hele tiden. Han gleder seg til å begynne på skolen - med deg. Minstemann fryder seg når du vil leke med ham. Du er forsiktig, men likevel herjer du med ham og han digger det. Du har god tålmodighet. Du er blitt så stor. 

Du har vokst. Du er blitt en stor gutt, som er på vei til å bli enda større og eldre. Det går for fort. Jeg klarer ikke helt å henge med. Når ble hendene dine så store? Hvem har du lekt med i dag? Har du det bra? Du er alltid på farten. Du blir mer og mer selvstendig, og det betyr at du trenger meg litt og litt mindre for hver dag. Du er blitt så stor. 

Du ligger og sover. Ingen bekymringsrynker å se. Du drømmer sikkert om superhelter og spionlek. Bekymringene har ikke kommet - enda. Men de er på vei. De kommer nærmere jo eldre du blir. Men ikke bekymre deg. Vi skal ta i mot dem sammen. Men først skal du nyte disse barnslige årene. Du skal leke og ha det gøy med venner. Du skal finne ut hvor du tilhører, hva du vil drive med på fritiden din og du skal finne din plass. Du skal begynne å drømme om hva du vil bli som voksen. Kanskje følger du mine fotspor, kanskje pappa's. Hvem vet? Du er blitt så stor. 

La oss ta en dag av gangen og bekymre oss for alle de små tingene så lenge vi har dem. Som hvor den ene legofiguren din er? Hull i buksen. Ingen rene sokker. Den evige sparingen til IPad og hva du skal ønske deg til bursdagen - neste år. La oss nyte nå, før det blir da. For tiden går så fort. Du er blitt så stor. 

 

- Mamma -

1 kommentar: