15.02.2015

Søndag = fridag

I dag har vi hatt en strålende dag - alle tre!
Jeg har hatt noen vanskelige uker, spesielt de siste dagene på oppdragelsesfronten. Minstemann vet å gjøre seg vanskelig, eldstemann vet å plage og selv har jeg vært trøtt og neppe vært den mest positive personen i huset. Jeg prøver alle måter jeg vet om når det gjelder minsten, men får det bare ikke til. Han er utrolig sta og trassete. Og det krever så enormt mye energi! Noen av "anfallene" har vart i 1,5 timer, og det har kanskje vært to eller tre av dem på en dag. Morgener og kvelder er verst, til tross for at jeg legger så innmari til rette for at de gjerne ikke skal bli det. Nei, man får ikke akkuratt selvtillitt av å være forelder i trassperioder (LES: trassår!).
Fikk et godt tips av Katrine i går (noe egentlig Ådne har nevnt også) om å ta i bruk et belønningsskjema. Hver gang de har gjort noe bra/positivt/vært glade o.l. får de et klistermerke, og etter x-antall merker blir det en form for premie. Jeg valgte å prøve det ut, jeg mener; det kan jo umulig gjøre vondt verre!?!

På kjøkkenet henger det to lister; en hvor det står "Noah´s liste" og en hvor det står "Simen´s liste". Jeg har tegnet opp 20 ruter og nummerert dem. I den 20 ruta er det fargelagt en stjerne. Jeg tok dem begge med opp i går og viste dem, en og en, hva jeg hadde laget og hvordan den virker. For hver morgen de står opp og ikke sutrer, for hver gang de spiser opp middagen sin, for hver gang de er snille og leker fint med hverandre, for hver gang de pusser tenner uten sure toner, for hver gang de legger seg fint uten styr o.l. får de ett klistermerke. De kan få flere i løpet av en dag. På den 20 ruten, altså oppå stjerna får de være med til lekebutikken og de får velge seg ut en presang (vi har ikke akkuratt snakket om pris, men de pleier ikke hive seg løs på de største eller dyreste tingene). I første omgang kommer jeg til å belønne mye for alt det gode og positive de gjør, og om de kommer "fort" opp til rute 20 gjør meg slettes ingen ting. Heller to glade gutter enn to dritt-sure! Så får jeg/vi heller legge lista høyere etter hvert. Foreløpig har Noah 5 klistermerker og Simen har 4. Begge har vært utrolig glade og positive hele dagen (1 merke hver) pluss de spiste opp hele middagen sin hos oldermor og pusset tennene uten styr (1 merke hver). I morgen skal de i barnehagen og kan fort hanke inn to merker hver ved bare å være positive til levering og henting. Foreløpig går det greit, men så har vi bare hatt det i 1,5 døgn også. Jeg velger å være positiv og håper at dette går greit :)

Ellers har vi vært på sykkelbanen på Forus i dag. Oss og Katrine og Tilla. De små hadde med seg egne sykler og syklet rundt og rundt og stoppet i veikryss, lyskryss, rundkjøringer og overganger. Utrolig gøy :) Midt i midten av sykkelparken er det en kjekk lekeplass som de også koste seg på. Herlig og kald dag i solen :) Et "lite" bildedryss er på sin plass  ;)

 Denne gutten har syklet masse i dag! Første gang på "to" hjul..

 Tilla med ny sykkel som hun fikk til jul :)

 Sving-stenger på lekeplassen #sjøsyk

 Noah, store, flinke, vakre og gode gutten vår :)

 Unna vei, her kommer jeg!

 Simen sykler rundt hele banen. Ofte på feil side av "veien", men gubba som han syklet!

 I farta!

Hopping fra bilene var en favoritt :)


- Anette -


4 kommentarer:

  1. Jeg vet så altfor godt hvordan de dagene du skriver om er!! Og jeg lover deg at det belønningssystem virker! Vi har en der de får velge en liten leke når de har fått 20 klistermerker, men hvis de vil spare de 20 og får 30, da får de en opplevelse. Men hvis de gjør noe veldig galt, mister de 1. De har vært så flinke og ville spare til en opplevelse, så idag var vi i svømmehallen. De fikk også klistermerke ved å oppføre seg fint når vi skulle inn dit og gå osv. Jeg har og noe vi kaller familieråd hver søndag når vi spiser kvelds. Da snakker vi om hva som har vært bra og ikke så bra denne uken på skolen/barnehage og i hjemmet, det kan jeg også anbefale. Første gang vi hadde d var idag da, men de snakket og fortalte så mye, så jeg kunne se behove de hadde ved å fortelle det de følte og tenkte. Hver sin tur, også meg til slutt �� hehe! Unn deg selv noen belønninger du også �� du e god ❤️

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk Ingerid! :)
      Kjekt å hørra koss dokkor gjørr det. På selve oppdragelsesfronten kan eg ALDRI få nok tips og ideer!! Foreløpig fungere klister-belønning som hakka -møkk, så eg har trua ;)
      Kanskje ikkje dumt å belønne meg sjøl heller? Der ga du meg ein ide. Ein klister-belønning te meg sjøl og kor ein shoppinggave kan ver belønningssystem i den 20 rutå #skaprøvesut
      Takk hvertfall for oppmuntring og tips! Håpe alt går godt med deg!? :-)

      Slett
  2. Du må bare ikke gi deg, og ikke kom med tomme trusler. Barn gjennomskue det så fort!! Med tomme trusler så mener jeg f.eks: Du får aldri ha ipad/nettbrettet igjen om du ikke gir det nå. Den feilen har jeg gjort. Be om det du vil ha, og ikke spør.. Da må man tåle å få nei til svar. Det var noe jeg ikker hadde tenkt på før haha :p Har en bok du kan låne hvis du vil? Den heter De utrolige årene, veldig god! Har selv hatt det veldig vanskelig med mine to, så har fått litt ekstra hjelp, med mange gode tips. Noe annet som jeg har hatt problemer med er å avslutte noe. Hvis vi sitter å maler og har det kjempe gøy, og de koser seg, så er det veldig vanskelig å slutte fordi vi har satt en tid til det. Men det er her de skal lære hvem som bestemmer. Selv om det er vanskelig, så funker det som bare det. Rose de for hver gang de er lydige og gjør noe bra, hjelper hverandre osv. Det går godt med meg :) Starter snart i full jobb, en kjempe spennende jobb, det gledes :) Gratuelere med vel overstått eksamen!! Håpe alt går godt med deg og dine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det ska ikkje ver lett! Men den klistermerke-listå fungere som bare det! :) Nå mangle de bare 4 klistermerker kver før me fyke te butikken og kjøpe någe. Så komme det opp ny liste, den må de nok samle 30 klistermerker på osv. Men de har vært positive, glade og det aller beste: de har stått opp om morgenen med et smil og minsten har sove i egen seng!! Woop woop!

      Spennende med ny jobb! :) Håpe jobben står te forventningene, alltid litt nerbepirrende å starte på ny plass ;) men det klare du nok fint.

      Slett