03.02.2015

Kan noen gi meg flere timer i døgnet?

Det går i ett, og for å være helt ærlig synes jeg det har gått i ett de siste månedene. Helt siden november synes jeg dagene, ukene og månedene har vært travle. Enten er det hjemme på privaten at mye skjer, jobbmessig eller med studie. Og jeg må bare få si, at det studie krevde mye mer tid og energi enn jeg noensinne hadde forestilt meg.
Jeg har en 100% jobb og et studie på si - akkuratt slik er det og akkuratt slik føles det. Noen oppgaver måtte fikses på, noen leses det fortsatt til, samtidig som jeg forbereder meg til muntlig neste uke.
Jeg prøver å tenke positivt når alt står på som verst, at når alt er ferdig har jeg fått 15 nye studiepoeng og jeg er en godkjent praksisveileder. 

Tvi, tvi.. 

Tenk hvis et døgn kunne beståt av flere timer. Tenk om du fikk 2 timer ekstra hver natt som du kunne sove gjennom. Og da regner jeg jo selvfølgelig med at guttene også hadde sovet disse to ekstra timene, ellers er det jo ingen vits.. DET hadde vært noe det :) Vi prøver å være flinke med å legge oss tidlig, men klokken går alltid veldig fort mellom kl. 21.30 og 23.30 - merker dere også det?

Over til noe helt annet; Satt på jobb i dag til klokken var 18, og da jeg kom hjem fikk jeg tidenes overraskelse: Noah leste! Om kveldene, når Simen har lagt seg, sitter ofte meg og Noah med en aktivitetsbok om bokstavene. Han liker det veldig godt og er selv den som spørr etter disse aktivitetsbøkene. For øyeblikket er det lesekorpset sin "LEK OG LÆR" bok det jobbes med. To sider til hver bokstav, hvor du skal skrive den riktig inn i bokstavhuset, finne bilder som begynner på lyden til denne bokstaven og andre aktiviteter som passer til bokstaven (fargelegging, sette kryss på, tegne noe..). Den er ganske ny, og bokstavene a, o, s og l er nå gjennomgått. Da han satt og fargela en av oppgavene til bokstaven O i dag spurte jeg han hva ordet inni den ene "boksen" var, og han så på det, konsentrerte seg og sa "OST!" og det var helt riktig. Jeg hadde ikke lest det for han på forhånd, så jeg ble tatt litt på sengen. Jeg bladde til bokstaven "L" og spurte hva som stod inni den "boksen", og han gjorde det samme. Konsentrerte seg, så på bokstavene og sa "L-U-U-E, LUE!" Og det var riktig! Rimelig stolt :) Gutten min begynner å bli stor, virkelig stor!

Har dere noen som trenger øvelse på bokstavene, eller noen ferske små som har interesse i å lære bokstavene kan jeg anbefale dette aktivitetsheftet. Noah synes det er virkelig gøy, og han begynner å forstå gangen i det nå og kan derfor jobbe litt med det selv - noe han synes er stas. Selv om mange sikkert tror jeg pusher Noah litt, kan jeg helt ærlig si at det gjør jeg ikke! Han har alltid vært interessert i bokstavene og vil han lære mer gjør jeg det uten å blunke ;)

Jeg kjøpte den på nett på nrk butikken. De har også en bok for de som holder på å knekke lesekoden (eller bare dem som er glad i å bli lest for) - "Lesekorpset og bokstavtyvene". Kanskje noe for Noah etterhvert :) Jaja, kun et tips helt på tampen. 






- Anette -

4 kommentarer:

  1. Du e gode Anette! Eg syns og det e for lite timar i døgnet og eg har ikkje to ungar og studere i tillegg te 100% jobb. Kudos!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Malin! :) alltid kjekt med litt ros ;) og ja, studie TAR tid altså. Vet ikke helt hva jeg hadde sett for meg egentlig, men ikke helt dette :/

      Slett
  2. Jeg og en kollega hoppet av studiet i begynnelsen av desember!! Vi ble forespeilet av kolleger at dette studiet var mye lettere, så jeg har følt meg litt lurt inn i noe som var altfor omfattende. Praksislærer blir jeg ikke, men det er jammen meg også veldig dårlig betalt!! 500kr pr måned!!! Hvem andre enn lærere hadde giddet det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns det var en stund siden jeg hadde sett deg :/ så dumt, men fullt forståelig! Jeg ble også fortalt at det skulle bli "enklere" enn dette. Og lønnsmessig - ikke noe å hoppe i taket for. Men erfaringsmessig håper jeg det gir meg mye :)
      Jeg vet at de også legger lista ganske høyt i år, i og med at dette er første året de gjør det på denne måten. Tidligere har det jo vært mye, mye enklere.
      Håper jeg er ferdig med ALT innen dette studie til neste fredag!!!

      Slett