26.09.2016

Eplekake med egne epler

God mandag alle :)

Ny uke, nye utfordringer, nye planer, nye avtaler, snart ny måned, men la oss være enige om en ting - høsten er kommet! 

Jeg er utrolig glad i sommer, men jeg DIGGER høst og vinter! Og etter sommer kommer høst, og så er det vinter! Snø, snø, snø. Mørke kvelder og stearinlys. Kakao med krem. Nellikappelsiner og pepperkaker. Oh jul med din glede... Gikk det for fort?

Høsten er ofte en av de flotteste årstidene synes jeg. Flotte farger på trær og busker, sølepytter, løv som blåses rundt på bakken, mørkere kvelder med film og lys, fårikål og pinnekjøtt, pakke seg inn i et teppe på kvelden, tøfler og røde kinn. Jeg forbinder høsten med mye kos. Noe vi hadde mye av da vi var på hytta i helgen. Det var bare guttene og meg som reiste, da Ådne fortsatt er i Nordsjøen. Noe av det første vi ble møtt med var epletreet i hagen. Store, knallrøde epler som hang i store klaser. Vi fant fort ut at vi måtte lage en eplekake :) På hytta har vi en kokebok av Ingrid Espelid Hovig som heter "Helt enkelt". Der er det en oppskrift på en latterlig enkel eplekake. Vi rørte sammen ingrediensene, skrelte epler, strødde på sukker og kanel og satte den inn i ovnen. Ikke bare luktet det godt i hele hytta etterpå, den smakte himmelsk også! Vi hadde så mye epler på treet at jeg fikk tatt med noen hjem også. Så ny kake ble laget i går, og om jeg må få si det selv ble den faktisk bedre! Høy, saftig og varm... nam! 




Det var ikke bare jeg som godkjente den, guttene likte den de også :) Den er faktisk så enkel å lage at ungene kan gjøre det. Og i går var det Noah som rørte sammen og helte over i formen. Det kjekkeste er nok å stikke eplene ned i kaken og strø sukker og kanel på ;)

- Anette -



2 kommentarer:

  1. Den såg skikkelig snadder ut! Å eg like ikkje eplekaga eingang (dvs: eg elske kagå, men ikkje de myke, lunka eplene, ugh)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den va knall god! Eg ska laga ein gang sånn at du og får smakt. Som du ser har me ikkje så mange eplebåter på, så det va veldig enkelt å plukka de vekk. Simen gjorde og det :) ikkje Tilla.. hehe.. ;)

      Slett