16.09.2016

Å ikke strekke til

Av og til, eller ganske ofte, drømmer jeg om å vinne i Lotto. Ikke fordi vi ikke klarer oss og trenger penger, men fordi at da kunne jeg kjøpt meg en luxus - tid!

Jeg hadde skaffet oss en kokk som laget ALLE måltidene våre - til og med grøten til Eivind. Han hadde ikke fått lov til å gi ham grøten, det ville jeg gjort selv. Men han skulle fått laget den. Jeg savner å sitte ned sammen med guttene og spise. Jeg savner å ha tid til å høre alt de har lyst å si. Jeg ønsker meg tid til å roe meg ned når vi spiser. Jeg skulle ønske at jeg slapp å lage mat hver eneste dag mens de små har ting de vil vise meg, fortelle meg, er sultne og orker ikke vente, høre litt bedre etter på leselekser, ha Eivind på fanget når han sutrer og har vondt i tennene og jeg hadde virkelig ikke sagt nei til og fått maten servert. 

Matlaging må jo være den største tid-stjeleren i et hjem? Eller er det kun hos oss? 
Frokost: Noah skal ha frokost, skolemat og SFO mat. Simen spiser kun frokost. Eivind har grøt og flaske, men spiser frokost kl. 6.30 fordi han er så tidlig våken. Av og til spiser jeg frokost og, men det er ikke alltid jeg rekker det før kl. 8. 
Lunsj: dette er et viktig måltid for meg, spesielt siden jeg ikke alltid rekker frokost. Da pleier Eivind og meg å spise brødmat sammen - koselig. I helgene er dette et måltid som uteblir for alle her i huset utenom Eivind. 
Middag: det måltider jeg hater mest! Eivind spiser middag kl. 15, vi andre spiser kl. 16. To middager med andre ord. Guttene pleier å være skikkelig sultne når de kommer hjem fra bhg/skole og kunne nok tenkt seg at det stod klart på bordet. Noen ganger klarer jeg dette, andre ikke. De setter seg ned og alle vil ha hjelp til å forsyne seg, skjære opp, blåse på eller skjenke oppi glasset - Eivind også, til tross for at han fikk middag for bare en time siden. De spiser tre erter, en kvart potet og en teskje med kjøtt før de begynner å vrenge seg fordi de er så mette!?!? 99% av gangene har de rester på tallerkenen og det ender med grining. Jeg sitter ofte alene etter de er gått for å spise ferdig. De vare hyler og krangler om de må sitte ved bordet. 
Kvelds: det viktigste måltidene for guttene her i huset. Jeg ser for meg at kroppene deres skriker etter mat på grunn av for lite inntak i løpet av dagen. Eivind spiser grøt kl. 18, og guttene får brødmat kl. 19 - to måltider her også. Av og til er Noah ute og leker, og kommer ikke hjem før Simen er ferdig med din kvelds. Da må alt av brødmat pakkes fram på ny. 

En gang prøvde jeg meg på å smøre et helt brød på morgenen og legge det i en stor matboks. Håpet var at jeg skulle slippe å stå på kjøkkenet og smøre til hele døgnets tider. Problemet da var at de ville jo ikke ha på jeg hadde snørt på skivene, og en ville ikke ha smør på. Det ble mer kast enn spis. 

Nå skal det sies at våre gutter er svært småspiste - unntaket er Eivind! De spiser for lite mat i døgnet, og det merkes ved at de krangler, sutrer, griner, trasser og er sure/sinte og frekke i munnen. Verstingen er Noah. Han spiser, kanskje, en hel skive til frokost. Kanskje to skiver på skolen, og velger å ikke spise maten sin på SFO. Der får de frukt, og jeg ser for meg at han spiser et par eplebåter og er ferdig. Dette er alt han spiser fra kl. 7-16. Ikke rart lekser går tregt kan du si. Jeg pleier å smøre mat til ham når han kommer hjem, men han er jo så trøtt at han vil ikke spise. Holder jeg maten under nesa på han blir han som en vampyr som ikke har drukket blod på flere uker. 

Så om jeg har oppsummert dette riktig, står jeg altså på kjøkkenet og lager mellom 7-9 måltider hver dag!

Jeg vet jo at dette kommer til å bli bedre. For snart kan Eivind ha alle de samme måltidene som oss. Så når folk lurer på hva jeg gjør om dagene...

 

I skrivende stund sitter jeg faktisk i hagen og nyter været! Snakk om sommer ass! Simen har bursdag i dag og det skal feires med familieselskap - woop woop! Eivind sover i vognen og Noah kommer straks hjem fra skolen og sksl videre på en avtale, så egentlig burde jeg ryddet og gjort i stand mat og kaker. Men jeg orker ikke! Det er jo "bare" familie <3 Jeg legger lista lavt og lager maten når de er kommet. Så får jeg lagt mat i fred mens ungene får den oppmerksomheten de vil ha ;)

- Anette -




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar