05.04.2016

Vi har alle en superhelt inni oss

Simen og meg snakket litt om superhelter i dag. Du vet, Batman, Supermann, Hulken, Ironman osv. Så spurte han meg om hvem av dem som er sterkest. Og det svaret er jo lett: "Supermann", svarer jeg. "Nehei", får jeg tilbake. "Batman er sterkere enn Supermann", sier han. Så defor prøver jeg å forklare: "Supermann kan fly, han kan løfte et hus, han kan blåse storm ut av munnen og skyte laserstråler fra øynene og han kan se gjennom ting - røntgensyn." Og da får jeg bare tilbake "det kan Batman og, for det har Georg sagt". Jeg skulle gjerne likt å snakket litt med han her Georg (fiktivt navn). "Jasså, han sier det?" "Ja, og Georg vet det bedre enn deg." Jeg klarte ikke dy meg, jeg bare måtte. Jeg mener, han la jo opp til det selv. Nå er det krig tenkte jeg, det er krig!

"Vet du hvem den største superhelten i hele verden er? Jo, det skal jeg fortelle deg. Det er jeg det! Jeg klarer så utrolig mye mer enn det Supermann, Batman, Hulken og alle de andre superheltene i trikot gjør, at du aner ikke. Jeg står opp hver eneste morgen med tre små superhelter som skal ha forskjellig mat jeg. De skal jaggu meg ha forskjellig drikke også. Jeg klarer å ha kontroll på disse tre små hele døgnet, til alle døgnets tider. Jeg vet akkurat hvordan jeg skal massere bena dine når du har voksesmerter for eksempel, og jeg vet veldig godt hva som gjør deg redd om kvelden. Jeg klarer å få et mørkt rom til å bli koselig og jeg klarer å synge deg i søvn. Jeg har superhørsel og jeg er megasterk. Tenk at jeg klarer å løfte deg på skuldrene mens jeg kjører vognen og småjogger etter eldstemann på sykkel du - skulle gjerne sett Batman gjøre det! Jeg vet akkurat hva som hjelper når du har falt og slått deg på kneet, eller hva som hjelper om du har vondt i magen. Jeg klarer å kile deg mens lillebror får melk, og jeg smører mat til deg mens jeg hører storebror i leselekse. Jeg vet hvordan jeg skal trøste deg når du savner pappa, og jeg klarer å få bort ketchup flekker på minions genseren din - noe jeg er helt sikker på at Supermann aldri hadde klart!

Simen hører på alt jeg sier og jeg ser at han grubler litt. Så hever han øyenbrynene sine, legger hodet på skakke og lar vinner-kommentaren komme: "Ja, men pappa, han flyr helikopter til jobb han".


- Anette -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar