14.03.2016

Dåp

I går ble minstemann døpt, og la meg bare få si: dagen ble perfekt!

Mandag forrige uke ringte jeg inn til kirkens servicekontor og spurte om det var ledig plass til en dåp førstkommende søndag. Siden prestene har fri på mandager, skulle hun sjekke det opp og ringe meg tilbake på tirsdag. Imens forhørte jeg meg med våre nærmeste om det passet. Tirsdag fikk jeg en telefon om at det skulle gå kjempe fint, og dermed ble dåpsdatoen satt - 6 dager før dåpen.
Til tross for kort planleggingstid stresset jeg aldri. Vi hadde nemlig funnet ut hvordan vi kunne gjøre det litt "enkelt" for oss selv. Denne gang valgte vi å ha det hjemme. Mye enklere med tanke på de små, og mye enklere med tanke på at jeg kunne dekke bordet og gjøre alt klart her hjemme mens de små lå og sov. Vi slapp å kjøre fram og tilbake til et lokale med diverse saker og ting. Dette gjorde jo også at vi måtte begrense gjestelisten litt, for stort hus har vi ikke. Denne gang ble det Eivind sin nærmeste familie, altså foreldre, søsken og besteforeldrene hans. Vi ble 13 voksne og 3 barn + 2 babyer.

Langbordet ble dekket i stuen allerede på fredag, og alt av servise lå klart på bordet til lørdag :) Klærne var lagt fram og selvfølgelig strøket i forveien, skoene stod på rekke og rad i gangen, stellebagen hadde fått påfyll av gulpekluter og bleier og dåpskjolen hang klar. Alt lå altså til rett for at vi skulle klare å komme oss tidnok til kirken - og det gjorde vi. Hallelujah!

Det gikk veldig fint i kirken. Guttene var i slaget, og dåpen ble gjennomført. Faddere, foreldre og søsken ble med opp til døpefonten og Eivind ble døpt :) Videre gikk turen hjem til oss, hvor vi spiste smørbrød og kaker. Utrolig gøy å kunne samle familiene våre rundt ett bord i stuen. 16 stykker klarte vi få rundt bordet, og da satt vi greit alle mann. De minste lå på gulvet ved siden av og suttet på lekene ;)

Da gjestene var gått, ryddet jeg av bordet, tok ned klaffene, siste rest av oppvask ble tatt og vasket over gulvene. Klokken 21.00 var jeg sengeklar, og sovnet som en stein. puh.. tar jo litt på også med slike dager ;) Ådne pakket baggen sin, for han reiste ut igjen i morges. Andre gang jeg er alene med de små. Denne gang blir det kun i 8 dager, men det skal nok bli travelt likevel ;) Uken starter med at Noah skal ha med seg vennegruppen hjem som består av fem 6-åringer. Hjelpes! De skal altså få mat og undeholdes noen timer, og jeg er jo selvfølgelig alene og har Eivind i tillegg. Simen har jeg klart å få barnevakt til :) FLAKS!! 

Nei, nå må jeg begynne å gjøre i stand mat til de små/store og finne på noe lurt tidsfordriv de kan holde på med som ikke krever hjelp av en voksen. Ha en flott dag alle!






- Anette -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar