16.07.2015

Fjelltur til Olalia

Vi har fortsatt besøk av Katrine og Tilla, og vi koser oss glugg ihjel på hytta. I går hadde vi koselig besøk fra et vennepar med to små og de alle barn lekte hele dagen. Det er sol og skyer om hverandre, men det er alltid varmt nok til et lite bad i bassenget vi har i hagen :) ferie er og blir topp!!

I dag tok vi bena fatt og kjørte opp til Olalia. Vi visste det var et stykke å gå opp til selve turisthytten (5,5 km), men valgte å pakke sekken med nok "bestikkelser" og la ut på tur. De hadde jo tross alt meldt stor sol og god temperatur og vi hadde hele dagen på oss. Vi spiste frokost og begynte å pakke. Da vi skulle sette oss i bilen kom den første regnbygen. Da vi var kommet opp til parkeringsplassen var det allerede sluttet (3 min kjøring). Ungene var fornøyde og glade, og den første kilometeren gikk uten problemer. Nå hadde vi bare 4,5 km igjen og stigningen begynte. Litt surere, slitnere, vondt i bena og har jeg nevnt surere? Heldigvis gjorde litt kjeks susen :) opp en bratt bakke til vi kom til en topp - stiv kuling og regn (bitte litt overdrevet med stiv kuling). Vi hadde langbukser og jakker alle mann, men vi frøs som bare det! Nå hadde vi gått ca. 2,5 km og hadde 3 km igjen. Siden både store og små hakket tenner valgte vi å snu. Plutselig, midt på stien, kryper en hoggorm. Vill jubel og litt skremmende på en gang. Da vi omsider var kommet ned fra toppen og regnet hadde gitt seg, fant vi en rolig rasteplass hvor det var lite vind. Vi satte oss ned og spiste matpakke og resten av bestikkelsene :) det var også en elv der vi satt, så ungene var godt fornøyde.

Det ble ikke lange turen på oss, men all tur er bedre enn ingen tur! Vell tilbake på hytta fant vi en solkrok uten vind og satte oss godt til rette. For fjerde dag på rad badet de små i badebassenget (oppblåsbart) og var strålende fornøyde.