25.09.2012

Kanelsnurrer 2 ;)

Fikk en kjekk tilbakemelding om jeg ikke kunne legge ut oppskrift og fremgangsmåte på hvordan jeg laget kanelsnurrene, og det er jo klart jeg kan!! :o)
 
Selve oppskriften jeg har brukt på bollene er ingen hokkus-pokkus. Møllerens boller på 1-2-3 ;) Her i huset må ting gå kjapt.. hehe..
 
Bland sammen, elt og forhev som normalt.
Ha den ferdige forheva deigen på melet underlag, del den i to, og kjevle hver del ut til en rektangel. Smør på smør og strø på sukker og kanel. Deretter deler du rektangelet i to på tvers slik at du får et kvadrat istedet. Del hvert kvadrat opp i remser som er ca 2-3 cm brede (her fikk jeg 8 remser på hvert kvadrat). Tvinn remsene og slå deretter en knute på dem, slik som bildet viser.
 
Etterhev i ca. 45 min. Pensle med egg og strø til slutt på perlesukker. Sett snurrene midt i ovnen, 225 grader ca. 10-12 min. Når de er gylne på toppen er de ferdige :o)
Mine ble seende slik ut.. Nam!
 
Jeg fikk ideen av ei vennine som hadde funnet den på Trines matblogg (se link under). Hun har lagt ut en mer avansert bolleoppskrift enn den eg har brukt. Har smakt den, og den er virkelig god. Mye større deig og du får flere boller. Men Møllerens fungerte veldig fint. De ble sprø på toppen, myke inni og utrolig gode! Lykke til :)
 

1 kommentar: