13.06.2016

Prosjekt i hagen - før og nå

Jeg tror ikke jeg kan si at jeg har grønne fingre, men jeg liker nå i hvert fall å tro at jeg har det. Vi holder altså på med et prosjekt i hagen. Og det endte opp med å bli et større prosjekt enn vi hadde trodd. Det vil si, det har vel tatt 10 ganger mer tid enn vi hadde trodd.. 

Ådne reiser i hutt og pine (slik føles det) og da er det særdeles vanskelig å få noe gjort. Eivind har snudd opp ned på nettene og sover dårlig også om kvelden - noe som gir meg enormt lite tid til å gjøre noe som helst på kveldene, og i tillegg har det vært utrolig travelt i det siste hvor vi så og si nesten ikke har vært hjemme engang. Så det er ikke latskap det går på, bare så det er sagt!

Vi har alltid likt hagen vår. Vi synes den er skjermende og har en kjekk og god størrelse til oss. Det er lunt her og vi har sol fra morgen til kveld. Vi har ikke hatt en hage som krever mye arbeid egentlig, men så tar hage-ting mye tid likevel. Vi har hatt bærbusker (rips og solbær), et par rhododendron busker og et lite blomsterbed. Midt i hagen har det stått en kjempe stor trampoline, noe guttene har elsket, men ikke jeg.. av flere grunner. Først og fremst syntes jeg den tok hele hagen vår og ødela gresset under. Det var også litt stress å klippe plenen, da vi alltid måtte klippe rundt, mellom og flytte rundt på den hele tiden. Nå har vi ikke disse tingene mer - jubel og glede! Jeg fikk trumfet gjennom at vi måtte kvitte oss med trampolinen, få bort bed (er det en ting jeg ikke har om dagene så er det tid til overs til å luke i bedene...) og heller få en kjempe stor og fin plen. Da kan vi ha både badebasseng og sklie i sommer, og det skal bli deilig å klippe en firkantet hage.

Jeg tok noen bilder for noen uker siden, da vi begynte på dette hage prosjektet vårt:


Og jah.. Som du ser hadde vi ikke akkurat tid til å holde den.. haha.. jeg må jo bare le. Den ser jo faktisk ikke ut ;) Vi pleide å klippe plenen altså, dette var bare en "dårlig dag". haha.. De buskene som er i bedet til høyre har vi nå fjernet. Faktisk, har vi flyttet dem til hytta. Vi syntes bærbuskene var så store og flotte at vi ville ikke kaste dem, så Ådne spadde dem opp og flyttet dem til hytta. Nå krysser vi fingrene for at de overlever ;)


Haha.. Her ser du hagen fra en annen vinkel. For ikke å snakke om trampolinen. GUD det var deilig å bli kvitt den! Guttene syntes det var litt dumt, men det gikk helt greit. Vi har jo trampoline på hytta, så de skal få hoppet mer enn nok ;)


To stk ripsbærbusker, en stk solbærbusk og to rhododendron hadde vi i bedet. Pluss et par andre småting, men jeg aner ikke hva de heter? Rhododendron buskene kastet vi. Da vi begynte å spa dem opp så vi at de var totalt råtne.


Nå ser det altså slik ut der alle de store buskene var tidligere. Har gått over et par ganger i dag også med rive og plukket opp stein og gamle røtter. Begynner å komme seg nå. I morgen (om minien tillater det) tenkte jeg å blande i ny moll, strø på med gressfrø og vanne. Forhåpentligvis kommer gresset relativt kjapt i denne varmen.


Og siden jeg var på Oasen hageland, og siden det var så fint vær, og siden jeg tilfeldigvis hadde en stk tomatplante og Noah hadde to solsikker som han hadde sådd på skolen - kjøpte jeg både en plantekasse, moll og espalier til dem og fikk sådd dem nedi. Som du kan se på størrelsen til tomatplanten var det virkelig på tide! Haha.. Skal bli spennende å se om det kommer noen tomater :)

Det kommer til å bli så fint! Gleder meg til vi får mer boltreplass og faktisk kan spille litt fotball i den nye, store hagen vår :)

- Anette -

2 kommentarer: